{grotefoto}_f2.jpg

 

Kan ik 123Telcom uitproberen voordat ik een abonnement neem? ^

Ja. U gaat een overeenkomst aan voor een jaar. De eerste maand is echter geheel vrijblijvend. Indien u binnen deze proefperiode de 123Box terugstuurt en het abonnement schriftelijk opzegt dan wordt de overeenkomst per direct ontbonden. Het aankoopbedrag van de 123Box wordt binnen een week teruggestort. Indien u het abonnement heeft afgesloten bij een verkooppunt dan kunt u de 123Box daar inleveren en ontvangt u direct het aankoopbedrag terug.

Hoe kan ik mij aanmelden voor 123Telcom? ^

Iedereen kan zich aanmelden bij 123Telcom. Een buitenlands adres is geen probleem. Wel is een Nederlandse bankrekening noodzakelijk. Aanmelden kan via het formulier op deze website, bij een verkooppunt of via het servicenummer 088 - 123 0 123.

Welke abonnementen zijn er? ^

123Nederland, 123Europa, en 123Wereld. Het verschil tussen deze abonnementen is het aantal landen waarnaar gratis kan worden gebeld. Voor bedrijven levert 123Telcom maatwerk, neem daarvoor contact op met de klantenservice.

Wat is de duur van een abonnement? ^

De abonnementsperiode is één jaar. Het abonnement wordt automatisch met een jaar verlengd, tenzij het tijdig wordt opgezegd. De opzegtermijn is twee maanden. De eerste maand van een nieuw abonnement is een proefperiode. In de proefperiode kan een abonnement per direct worden opgezegd.

Kan ik meerdere abonnementen nemen? ^

Ja. Iedere persoon of bedrijf kan een onbeperkt aantal abonnementen nemen. Aan ieder abonnement is één 123Box gekoppeld. Die persoon of dat bedrijf blijft aansprakelijk voor de financiële verplichtingen en gebruik van de 123Box volgens de Algemene Voorwaarden van 123Telcom. Het is wel toegestaan om een 123Box op een ander adres dan het aansluitadres te gebruiken, ook buiten Nederland.

Kan ik ook een buitenlands adres opgeven? ^

Ja. Voor een abonnement is uitsluitend een Nederlandse bankrekening benodigd. De 123Box kan op een buitenlands adres worden gebruikt en u belt zo GRATIS naar alle vaste nummers in Nederland.

Kan ik via 123Telcom naar alle bestemmingen bellen? ^

Ja, via 123Telcom kunt u naar alle landen in de wereld bellen, zowel naar vaste als naar mobiele nummers. Veel telefoonaanbieders blokkeren om diverse redenen reeksen nummers. 123Telcom geeft u als klant de keuze. Als u bijvoorbeeld betaalde nummers wilt blokkeren dan kan dat via "Mijn 123Telcom" op de website. Als uw telefoonrekening snel oploopt door veel bellen naar dure nummers dan ontvangt u via e-mail een waarschuwing.

Welke landen zijn gratis? ^

Dat is afhankelijk van het abonnement. Zie daarvoor de informatie bij de abonnementen.

Moet ik zelf mijn huidige telefoonaansluiting opzeggen? ^

Wanneer u nummerbehoud en/of internet heeft aangevraagd, gebeurt dit automatisch. Zolang de aansluiting niet is opgezegd kunt u deze naast de 123Box blijven gebruiken.

LET OP ! Als u zelf uw oude telefoonaansluiting (b.v. bij KPN) opzegt en daarbij niet aangeeft dat u het telefoonnummer wilt behouden dan is nummerbehoud niet meer mogelijk!

Kan ik mijn huidige telefoonnummer meenemen? ^

Ja. Dat is niet noodzakelijk maar wel mogelijk. Van 123Telcom krijgt u een gratis nieuw telefoonnummer. Als u liever uw oude telefoonnummer(s) wilt behouden dan kost dat éénmalig € 9,95 per nummer. U hoeft verder zelf niets te doen, 123Telcom verzorgt al het benodigde papierwerk. De verhuizing duurt één tot drie weken.

Ik heb ADSL op dezelfde lijn als mijn telefoonabonnement van KPN.
Wat gebeurt er met de ADSL als het telefoonabonnement wordt opgezegd? ^

Dit is het zgn. “line-sharing”. Dat betekent dat er over één lijn (de koperdraad van KPN) twee diensten worden geleverd, ADSL en analoge telefonie (of ISDN). Na het opzeggen van het telefonieabonnement bij KPN wordt er over de koperdraad nog maar één dienst geleverd, ADSL. Dit wordt een “dedicated line” genoemd.

Als er over een lijn alleen ADSL wordt geleverd dan moet de leverancier van de ADSL de koperdraad huren van KPN (de eigenaar van de infrastructuur). Daarvoor moet een maandelijkse vergoeding (de non-linesharing toeslag ) worden betaald die meestal weer wordt doorberekend aan de eindgebruiker. Bij de meeste ADSL providers is dit een bedrag van ongeveer € 9,95 per maand. Het lijkt nu of u meer betaalt voor de internetaansluiting. Dat is echter niet zo, alleen betaalt u nu de vergoeding voor de koperdraad aan de ADSL provider en niet meer aan KPN.

Voor alle duidelijkheid: Deze kosten zijn voor de internetaansluiting. U betaalt dus niets extra aan 123Telcom!

Wat gebeurt er nu met de ADSL verbinding als het telefoonabonnement van KPN wordt opgezegd?

Hiervoor is het relevant of uw ADSL provider gebruik maakt van het ADSL netwerk van KPN of een ander netwerk van b.v. BBned, Tele2 of Tiscali. Dit kunt navragen bij uw ADSL provider.

Situatie 1: U heeft ADSL via een ander netwerk dan KPN. Dan is het mogelijk om het telefonieabonnement op te zeggen met behoud van het ADSL abonnement. 123Telcom regelt dat volledig voor u. De eindsituatie is als volgt:

  • Aan uw ADSL aansluiting is niets veranderd, alleen betaalt u de extra non-linesharing toeslag.
  • Het contract met KPN is opgezegd.
  • Indien gewenst is uw oude telefoonnummer overgezet naar 123Telcom.

Situatie 2: U heeft ADSL via het netwerk van KPN.

Dan biedt KPN niet de mogelijkheid om het ADSL abonnement los te koppelen van het telefonieabonnement. Een mogelijkheid is om over te stappen op een andere ADSL provider. Is dat geregeld dan is situatie 1 weer van toepassing. 123Telcom kan helaas niet helpen bij de overstap naar een andere ADSL provider, omdat het uitsluitend uw internetverbinding betreft.

Een andere mogelijkheid is dat u het telefonieabonnement van KPN niet opzegt maar omzet in de goedkoopste variant, BelBudget. Het maandbedrag hiervoor is vrijwel gelijk aan de non-linesharing toeslag, die u dan dus niet hoeft te betalen. Nadeel van deze optie is dat het oude telefoonnummer in gebruik blijft bij KPN en niet kan worden overgezet naar 123Telcom.

Kan ik meerdere telefoonnummers aanvragen? ^

Ja. U kunt per 123Box twee telefoonnummers gebruiken. Het eerste nummer is gratis. Elk volgend telefoonnummer kost € 2,95 per maand extra.

Wat is een geografisch nummer? ^

Dat is een telefoonnummer dat begint met een nationaal netnummer dat gebonden is aan een gemeente, b.v. 010 voor Rotterdam of 020 voor Amsterdam. Eigenlijk is dat ouderwets. Van 123Telcom krijgt u een gratis niet-geografisch nummer dat in heel Nederland (en zelfs wereldwijd) is te gebruiken. Voor particuliere klanten begint zo'n telefoonnummer met 085.

Wat is portering? ^

Portering betekent nummerbehoud. Dit houdt in dat uw huidige telefoonnummer mee kan verhuizen als u wisselt van telefonieaanbieder. Als u klant wordt bij 123Telcom kunt u uw telefoonnummer(s) laten verhuizen naar 123Telcom. Alle nummers die u aanvraagt bij of krijgt van 123Telcom kunt u na opzegging van een abonnement weer meenemen naar een andere telefonie aanbieder. De kosten voor nummerportering zijn éénmalig € 9,95.
LET OP ! Nummerportering vraagt u aan bij 123Telcom. 123Telcom regelt vervolgens de opzegging van uw oude telefoonaansluiting en zorgt voor het overzetten van de telefoonnummers. Als u zelf uw oude telefoonaansluiting (b.v. bij KPN) opzegt en daarbij niet aangeeft dat u het telefoonnummer wilt behouden dan is nummerbehoud niet meer mogelijk!

Kan ik ook een buitenlands (niet-Nederlands) telefoonnummer aanvragen bij 123Telcom? ^

Nee, dat is nu nog niet mogelijk.

Worden mijn telefoonnummers vermeld in openbare gidsen? ^

Als u dat wilt. U kunt per telefoonnummer aangeven of vermelding in de diverse online en/of papieren telefoongidsen gewenst is. 085 en 088 nummers worden vermeld bij de plaats van het door u opgegeven aansluitadres.

Welke internetverbinding heb ik nodig? ^

De 123Box heeft een vorm van breedbandinternet nodig. Dat kan bijvoorbeeld zijn ADSL, kabel, glasvezel, draadloos of een intern netwerk. De maximaal benodigde bandbreedte is 100 Kb/s per gesprek. Een 256 Kb/s internetaansluiting is dus voldoende. Wilt u twee gesprekken tegelijk voeren dan adviseren wij een verbinding met 512 Kb/s upstream. Alle internetabonnementen die 123Telcom aanbiedt zijn geschikt voor meerdere telefoongesprekken tegelijkertijd.

Als mijn internetverbinding wegvalt, kan ik dan nog wel bellen of gebeld worden? ^

Nee, er is een internetverbinding nodig om te kunnen bellen. Feitelijk is internet (van een goede internetprovider) tegenwoordig net zo betrouwbaar als een vaste telefoonlijn. ADSL werkt via de telefoonlijn, dus als er iets met de lijn gebeurt dan zou een vaste telefoon ook niet meer werken.

Heb ik een computer nodig om te kunnen bellen? ^

Nee, u belt via de 123Box en daar is geen computer bij nodig.

Heb ik een router nodig? ^

Nee. De 123Box bevat een ingebouwde router.

Moet ik een nieuw telefoontoestel kopen om te kunnen bellen via 123Telcom? ^

Nee. Alle analoge apparatuur kan worden aangesloten op de 123Box, dus u kunt alle bestaande toestellen blijven gebruiken. Alleen ISDN toestellen werken niet via de 123Box.

Kan ik ook faxen via 123Telcom? ^

Ja. Met het product Fax over IP kan gefaxed worden.

Ik heb een ISDN aansluiting. Kan ik ook gaan bellen via 123Telcom? ^

Ja, één 123Box heeft dezelfde functionaliteit als een ISDN aansluiting, met meerdere telefoonlijnen en telefoonnummers, terwijl de kosten vele malen lager zijn. Als u een Quattrovox telefooncentrale heeft dan wordt deze overbodig. U kunt dan wel alle bestaande telefoon- en faxapparatuur blijven gebruiken. Bij een ISDN installatie is het aan te raden om de installatie van de 1232Box door een monteur te laten uitvoeren. Deze dienst wordt door 123Telcom ook aangeboden.

Kan de 123Box ook op een ander adres gebruikt worden? ^

Ja, dat is mogelijk. Het door u opgegeven adres is het zogenaamde aansluitadres. Dat betekent dat de abonnementsnemer op dat adres verantwoordelijk is voor het gebruik van de 123Box en de financiële verplichtingen voortvloeiend uit de aangegane overeenkomst. De 123Box kan echter zonder problemen op een ander adres gebruikt worden.

Kan de 123Box ook in het buitenland gebruikt worden? ^

Ja, dat is mogelijk. De aan de 123Box gekoppelde telefoonnummers blijven ook werken, dus u blijft op hetzelfde nummer bereikbaar. Er hoeft geen internationaal netnummer te worden gebruikt.

Als de 123Box buiten Nederland gebruikt wordt gelden dan dezelfde tarieven? ^

Ja. De 123Box is feitelijk een stukje Nederland in het buitenland. Aan het gebruik of de tarieven verandert niets.

Zit er garantie op de 123Box? ^

Ja, de garantietermijn is twee jaar. Als u problemen ondervindt en 123Telcom stelt vast dat deze veroorzaakt worden door het niet goed functioneren van de 123Box dan wordt deze direct kosteloos vervangen door een nieuwe.

Welke telefoonnummers binnen Nederland zijn niet gratis? ^

0900, 0906 en 0909 zijn betaalde nummers. 084 en 087 kunnen betaalde nummers zijn. Voor al deze nummers geldt dat de houder van het nummer het tarief bepaalt. 123Telcom berekent dat één-op-één door. Voor 085 en 088 nummers geldt het normale binnenlandse tarief, bij 123Telcom zijn deze nummers dus gratis.

Zijn er verborgen kosten? ^

Nee. De abonnementen van 123Telcom behoren tot de voordeligste van Nederland. Sommige concurrenten hebben aanbiedingen die op het eerste gezicht in de buurt komen. Let dan op de adders onder het gras! Moet u bijbetalen om onbeperkt gratis te kunnen bellen, geldt het tarief alleen de eerste maanden, wordt er een hoog starttarief gerekend of hoge installatiekosten? Bij 123Telcom niets van dat alles!

Krijg ik een gespecificeerde factuur? ^

Nee. Aan consumenten worden geen facturen verstrekt, wel worden alle in rekening gebrachte kosten inzichtelijk gemaakt. Bij “Mijn 123Telcom” kan de gesprekshistorie worden ingezien, met de kosten per gesprek.

Betaal ik per minuut of per seconde? ^

Gesprekken worden per seconde afgerekend. Bij 123Telcom betaalt u geen cent te veel!

Wanneer worden er bedragen van mijn bankrekening geïncasseerd? ^

123Telcom factureert elke maand rond de 25ste dag. Dan worden het abonnementsgeld voor de komende maand en de gesprekskosten voor de afgelopen periode in rekening gebracht. De periode voor de gesprekskosten loopt van de 24ste t/m de 23ste van elke maand. Indien de gesprekskosten boven € 100,- uitkomen kan er een tussentijdse incasso plaatsvinden.

Kan de installatie van de 123Box worden uitgevoerd door een monteur? ^

Ja. U ontvangt de 123Box thuis met een duidelijke installatiehandleiding. Laat u de installatie liever uitvoeren door een monteur dan kan dat. Bij de 123Box zit ook een informatiekaart met daarop het telefoonnummer van de installatiedienst van 123Telcom. Met de installatiedienst kunt een afspraak maken voor een moment dat het u uitkomt. Deze dienst kost € 69,-. Voor deze prijs wordt het hoofdtoestel aangesloten. Heeft u een thuisnetwerk met meerdere toestellen dan kan de installatie daarvan worden uitgevoerd voor een meerprijs.

Hoe is de kwaliteit van een telefoonverbinding? ^

123Telcom beschikt over een eigen netwerk. Daardoor heeft 123Telcom de routering van het telefoonverkeer in eigen hand wat resulteert in een optimale kwaliteit.

Werkt Carrier PreSelect? ^

Nee, omdat bellen via Carrier PreSelect altijd duurder is dan bellen via 123Telcom is dit niet mogelijk.

 
©® 2007 123Telcom B.V.
design: Connexx Communications